پرم خوردن آگاهانه بخش دو - پرم

 

کنجکاو باشید و در مورد خودتان و همچنین غذایی که قرار است بخورید، مشاهداتی داشته باشید. به نحوه نشستن خود توجه کنید، با وضعیت خوبی بنشینید اما آرام باشید. اطراف خود را بشناسید اما یاد بگیرید که آنها را تنظیم کنید. تمرکز بر آنچه در اطراف شما می گذرد می تواند حواس شما را از روند غذا خوردن منحرف کند و از تجربه ذهن آگاهی دور کند.

با گرسنگی خود هماهنگ شوید چقدر گرسنه ای؟ شما می خواهید زمانی که گرسنه هستید سر میز بیایید، اما بعد از حذف وعده های غذایی هوسباز نباشید. بدانید که نیت شما از خوردن این وعده غذایی خاص چیست. آیا به این دلیل غذا می خورید که واقعاً گرسنه هستید یا به این دلیل است که حوصله تان سر رفته، نیاز به حواس پرتی دارید یا فکر می کنید این همان کاری است که باید انجام دهید؟

با غذای پیش رو، قبل از غذا خوردن، لحظه ای از آن – و افرادی که غذا رژیم آنلاین را با آنها تقسیم می کنید – قدردانی کنید. به بافت، شکل، رنگ و بوی غذا توجه کنید. چه واکنش هایی نسبت به غذا دارید و بوها چه احساسی در شما ایجاد می کنند؟

کمی گاز بگیرید و به احساس آن در دهان خود توجه کنید. اکنون بافت را چگونه توصیف می کنید؟ سعی کنید تمام مواد تشکیل دهنده، همه طعم های مختلف را شناسایی کنید. به طور کامل بجوید و به نحوه جویدن و احساس آن توجه کنید.

روی چگونگی تغییر لحظه به لحظه تجربه شما تمرکز کنید. آیا احساس می کنید سیر شده اید؟ شما راضی؟ وقت خود را صرف کنید، حضور داشته باشید و در این تجربه عجله نکنید.

ظروف خود را بین لقمه ها بگذارید. قبل از برداشتن مجدد ظروف خود، زمانی را برای بررسی احساس خود – گرسنگی، سیری – در نظر بگیرید. به شکم خود گوش دهید، نه بشقاب خود را. بدانید چه زمانی سیر هستید و از خوردن دست بکشید.

قدردانی کنید و به این فکر کنید که این غذا از کجا آمده است، گیاهان یا حیوانات مربوطه، و همه افرادی که برای حمل غذا و آوردن آن در بشقاب شما صرف شدند. توجه بیشتر به منشا مواد غذایی می تواند به همه ما کمک کند تا انتخاب های عاقلانه تر و پایدارتری داشته باشیم.

به آهستگی غذا خوردن را در حین صحبت با همراهان خود ادامه دهید و به سیگنال های سیری بدن خود توجه زیادی داشته باشید. اگر به تنهایی غذا می خورید، سعی کنید در تجربه مصرف غذا حاضر باشید.

مناسب غذا خوردن آگاهانه در زندگی شما

برای بسیاری از ما، این غیرواقعی است که فکر کنیم می توانیم برای هر لقمه یا حتی هر وعده غذایی که می خوریم حواسمان باشد. فشارهای کار و خانواده گاهی به این معنی است که مجبور می شوید در حال حرکت غذا بخورید یا فقط یک پنجره محدود برای خوردن چیزی دارید یا در خطر گرسنه ماندن بقیه روز هستید. اما حتی زمانی که نمی‌توانید به یک تمرین دقیق غذا خوردن آگاهانه پایبند باشید، همچنان می‌توانید از خوردن بی‌اهمیت و نادیده گرفتن سیگنال‌های بدن خود اجتناب کنید.

 

شاید بتوانید قبل از خوردن یک وعده غذایی یا میان وعده چند نفس عمیق بکشید تا بی سر و صدا به آنچه می خواهید وارد بدن خود کنید فکر کنید. آیا در پاسخ به سیگنال های گرسنگی غذا می خورید یا در پاسخ به یک سیگنال احساسی غذا می خورید؟ شاید شما بی حوصله یا مضطرب یا تنها هستید؟

 

به طور مشابه، آیا غذایی می خورید که از نظر تغذیه ای سالم است یا غذایی می خورید که از نظر احساسی آرامش بخش است؟ برای مثال، حتی اگر مجبور باشید پشت میزتان غذا بخورید، آیا می توانید چند لحظه به جای انجام چند کار یا پرت شدن حواس کامپیوتر یا تلفن، تمام تمرکز خود را روی غذای خود متمرکز کنید؟

 

به خوردن آگاهانه مانند ورزش فکر کنید: هر ذره آن مهم است. هرچه بیشتر بتوانید برای کاهش سرعت، تمرکز صرف بر روند غذا خوردن و گوش دادن به بدن خود انجام دهید، رضایت بیشتری از غذای خود تجربه خواهید کرد و کنترل بیشتری بر رژیم غذایی و عادات غذایی خود خواهید داشت.

 

تغییر از غذا خوردن بی فکر به حواس پرت

خوردن بدون فکر: غذا خوردن آگاهانه:

غذا خوردن با خلبان خودکار یا در حین انجام چند کار (رانندگی، کار، مطالعه، تماشای تلویزیون و غیره). تمام توجه خود را روی غذا و تجربه غذا خوردن متمرکز کنید.

غذا خوردن برای پر کردن خلاء عاطفی (مثلاً چون استرس، تنها، غمگین یا بی حوصله هستید). غذا خوردن فقط برای رژیم آنلاین رفع گرسنگی جسمی.

خوردن غذاهای ناسالم یا راحت خوردن وعده های غذایی سالم و میان وعده ها.

هر چه سریعتر غذا بخورید. آهسته غذا خوردن، مزه خوردن هر لقمه.

تا زمانی که تمام غذا تمام نشود، غذا بخورید و سیگنال‌های سیری بدنتان را نادیده بگیرید. به سیگنال های بدن خود گوش دهید و فقط تا زمانی که سیر شوید غذا بخورید.

استفاده از ذهن آگاهی برای کشف رابطه خود با غذا

چه از آن آگاه باشید یا نه، غذا به طور چشمگیری بر سلامتی شما تأثیر می گذارد. این می تواند بر احساس شما از نظر فیزیکی، نحوه واکنش عاطفی شما و نحوه مدیریت ذهنی شما تأثیر بگذارد. این می تواند انرژی و چشم انداز شما را افزایش دهد یا می تواند منابع شما را تخلیه کند و باعث شود شما احساس تنبلی، بدخلقی و ناامیدی کنید.

همه ما می دانیم که باید شکر و غذاهای فرآوری شده کمتر و میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنیم. اما اگر فقط دانستن «قوانین» تغذیه سالم کافی بود، هیچ یک از ما اضافه وزن نداشتیم یا به غذاهای ناسالم علاقه نداشتیم. با این حال، زمانی که شما آگاهانه غذا می خورید و با بدن خود هماهنگ می شوید، می توانید احساس کنید که چگونه غذاهای مختلف از نظر جسمی، ذهنی و عاطفی بر شما تأثیر می گذارد. و این می تواند تغییر به سمت انتخاب های غذایی رژیم آنلاین سالم را بسیار آسان تر کند. به عنوان مثال، هنگامی که متوجه شدید که میان وعده‌های شیرینی که در زمان خستگی یا افسردگی میل می‌کنید، در واقع احساس بدتری در شما ایجاد می‌کند، مدیریت این هوس‌ها و انتخاب میان‌وعده سالم‌تری که انرژی و خلق و خوی شما را افزایش می‌دهد، آسان‌تر است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 166 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 7 ژوئن 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.