پرم ویرایشگر کد یا کد ادیتور چیست؟ + معرفی بهترین ۱۳ Code Editor در ۲۰۲۰ - پرم

قصد داریم در این مقاله درباره‌ی ویرایشگرهای مختلف صحبت کنیم و به معرفی بهترین ادیتور کد حال حاضر بپردازیم. پس از خواندن این مقاله می‌توانید مناسب‌ترین ادیتور را برای خودتان انتخاب کنید.

 

ویرایشگر کد (Code Editor) چیست؟

ویرایشگر کد یکی از اساسی‌ترین ابزارِ کارِ برنامه‌نویسان، طراحان و حتی نویسندگان‌اند. محیط‌های یکپارچه‌ی توسعه‌ی نرم‌افزار (Integrated Development Environments (IDEs)) اغلب برای انجام وظایف کوچکی، مثل تغییر یک فایل یا انجام یک پروژه‌ی کوچک، پر زحمتند. از طرف دیگر، ادیتورهای متنی مثل Notepad ویندوز یا TextEdit مک، برای ویرایش کد بسیار ساده‌اند. این نرم‌افزارها بسیاری از قابلیت‌های لازم را ندارند و کدنویسی را بسیار مشکل می‌کنند.

راه‌حل، استفاده از ادیتور کد است. ویرایشِ یک فایل یا پروژه و مدیریت محتوای یک پوشه از وظایفی هستند که یک ویرایشگر متن برای انجام آنها بسیار مناسبند.
جالب است که حتی ضعیف‌ترین ویرایشگرهای متن نیز در انجام این وظایف سریع‌تر از یک IDE پیشرفته عمل می‌کنند.

در گذشته ادیتورهای متنِ مخصوصِ هر پلتفرم بسیار با هم فرق داشتند. اما در حال حاضر بیشتر این ویرایشگرها کراس ‌پلتفرم (Cross-Platform) هستند و کار با آنها در سیستم‌عامل‌های مختلف تقریباً یکسان است. در این صورت برنامه‌نویسان می‌توانند با کامپیوترهای محل کار، شخصی و حتی دستگاه‌های مشترک کار کنند و دیگر لازم نیست برای انجام کارها با محیط‌های مختلف آشنا باشند.

بهترین زبان‌های برنامه نویسی

پیشنهاد دانشیار آی تی به شما

بهترین زبان‌‌ های برنامه نویسی در ۲۰۲۰: ۱۰ زبان برتر برای یادگیری

خواندن مطلب

به‌علاوه، می‌توان با تغییر تنظیمات کانفیگریشن، رفتار این ویرایشگرها را تغییر داد (مثلاً تنظیم طول تب‌ها، فاصله‌ی بین خطوط و Wrapping، تکیل خودکار (Autocompletion)، هایلایت کردن سینتکس (Syntax Highlighting) و غیره). این قابلیتِ تغییر ظاهر و رفتارِ برنامه، به برنامه‌نویس این امکان را می‌دهد که بیشترین استفاده را از نرم‌افزار داشته باشد. از طرفی، تنظیمات پیش‌فرض نیز به کاربر این امکان را می‌دهند که تجربه‌ای خوشایند داشته باشد و از قابلیت‌های “آماده‌ی استفاده”ی نرم‌افزار استفاده کند.

 

چگونه ادیتور متن مناسب خود را انتخاب کنیم؟

انتخاب یک ادیتور متن کاری مشکل است. مهم‌ترین مسئله‌ای که باید به خاطر داشته باشید این است که به چه چیزی نیاز دارید؟ چه قابلیت‌هایی برایتان مهمند؟ میانبرهای کیبورد؟ ظاهر؟ سرعت؟ پایداری؟ کراس‌پلتفرم بودن؟ متن‌باز (Open Source)؟ گزینه‌های هایلایت دستورات؟

کاری را که از ویرایشگر می‌خواهید درنظر داشته باشید. آیا دوست دارید که برنامه نام توابع را به صورت خودکار کامل کند (Autocompletion) یا به صورت خودکار کروشه‌ها (}) و تگ‌ها را ببندد؟ یا این قابلیت‌ها آزارتان می‌دهند؟ آیا قابلیت تغییر سریع و ساده‌ی UI برایتان بسیار مهم است یا یک تِم Light یا Dark ساده کافی است؟ آیا دوست دارید دستورات گیت (Git) را مستقیماً از طریق ویرایشگر اجرا کنید؟

لیست قابلیت‌های ممکن برای یک ادیتور تمامی ندارد و فقط خودتان می‌توانید تصمیم بگیرید که چه قابلیت‌هایی برایتان مناسب است.
چه قابلیت‌هایی، کدنویسی را برایتان ساده‌تر، سریع‌تر و کارایی‌تان را بهتر می‌کنند؟ اول اولویت‌هایتان را تعیین کنید.
بعد درمیان گزینه‌های موجود بگردید و نرم‌افزاری را که دارای ویژگی‌های موردنظر است، انتخاب کنید.

مسئله‌ی مهم دیگری که باید درنظر بگیرید این است که به خودتان زمان دهید و کمی با نرم‌افزار کار کنید. در میان تنظیمات موجود، پلاگین‌ها و Extensionها بگردید.
برای اینکه بهترین تجربه‌ی کاربری را با ادیتورها داشته باشید، تنظیمات آن را تغییر دهید. با وقت گذاشتن، تغییر ویرایشگر مطابق میلتان و کار کردن با آن، خواهید فهمید که کار با آن را دوست دارید یا نه.

 

دوره‌های مرتبط در دانشیار آی تی

بهترین ادیتور کد برای طراحان وب

انتخاب یکی از بهترین ویرایشگرهای کد موجود می‌تواند تأثیری اساسی بر جریان کاری و عملکردتان داشته باشد. فرقی نمی‌کند که مبتدی یا سال‌ها مشغولِ کدنویسی باشید. همه‌ی برنامه‌نویسان برای خوب کد نوشتن، به یک ویرایشگر کد عالی نیاز دارند.

ویرایشگرهای مطرح در کدنویسی بهتر بهتان کمک می‌کنند و به شما این امکان را می‌دهند که کد خود را تست و ویرایش کنید. هم‌چنین به شما تجربه‌ی کاربری بهتری می‌دهند. تجربه‌ی کاربری در یک ویرایشگر کد بسیار مهم است، چون باید درنظر داشته باشید که احتمالاً ساعت‌ها و بی‌وقفه با آن کار خواهید کرد.

ویرایشگرهای متن، ادیتورهای کد، IDEها و نرم‌افزارهای بسیارِ دیگری موجودند که می‌توانید از میانشان یکی را انتخاب کنید. احتمالاً دلتان نمی‌خواهد که مدام ویرایشگر متن خود را عوض کنید. مگر اینکه مجبور باشید. بدیهی است که با هر بار تغییر نرم‌افزار، باید زمانی را صرفِ وفق دادن خود با آن کنید.

در ادامه به معرفی نرم افزار ویرایش کد برنامه نویسی مختلف می‌پردازیم. ۵ گزینه‌ی اول جزو بهترین ادیتورهای موجود محسوب می‌شوند.

 

  1. Sublime Text 3

بهترین ویرایشگر کد – اما رایگان نیست (کاربران ایرانی از این بابت مشکلی ندارند!)

ویرایشگر کد - Sublime text

قیمت: ۸۰ دلار (نسخه رایگان نیز دارد که می‌توانید به صورت محدود از قابلیت‌های آن استفاده کنید) | پایداری: بالا | سرعت: بالا | UI/UX: متوسط | قابلیت شخصی‌سازی: عالی

مزایا:

  • سبک و سریع
  • قابلیت گسترش بالا

معایب:

  • رایگان نیست
  • پاپ‌آپ مزاحم برای خرید اشتراک

Sublime ویرایشگری است که عملکرد ویرایشگرهای کد را متحول کرد. این ادیتور بسیار سبک‌وزن است و لازم نیست برای ویرایش فایل‌های خود منتظر لود شدن بمانید.
همین سرعت پاسخ‌دهی بالا یکی از دلایلی است که Sublime را به بهترین ویرایشگرِ کلاسِ خود تبدیل می‌کند.
اگر قصد باز کردن یک فایل و ویرایش سریع آن را داشته باشید، چند ثانیه انتظار برای لود شاید زمان زیادی به نظر نرسد، اما این تأخیر می‌تواند بسیار بیشتر شود.

یکی دیگر از مزایای Sublime گسترش‌پذیری بالای آن است. می‌توانید با استفاده از لیستی بلندبالا از پلاگین‌های موجود در Package Manager آن را گسترش دهید.
تِم‌ها (که می‌توانید با آنها ظاهر ادیتور را عوض کنید)، Code Linterها (که با آنها سریع‌تر می‌توانید خطاهای موجود در کد را پیدا کنید)، پلاگین‌های گیت و Color Pickerها تنها نمونه‌هایی از این پلاگین‌ها هستند.

  1. Visual Studio Code

ویرایشگری با بیشترین قابلیت‌های موجود

ادیتور کد - Visual Studio Code

قیمت: رایگان | پایداری: بالا | سرعت: متوسط | UI/UX: عالی | قابلیت شخصی‌سازی: متوسط

مزایا:

  • مناسب پروژه‌های بزرگ و پیچیده
  • بسیار پایدار
  • پشتیبانی داخلی از گیت

معایب:

  • سرعت لود پایین

Microsoft این ادیتور را عرضه کرده است و رایگان بودنش بسیار عجیب است. VS Code را می‌توان نزدیک‌ترین ویرایشگر به یک IDE دانست. بسیار پایدار است و می‌توان گفت جزو ویرایشگرهایی است که بسیار کند راه‌اندازی می‌شود.
اما درحین استفاده سرعت خوبی دارد و وظایف جالبی را می‌تواند انجام دهد، مثلاً Commitهای گیت را می‌توانید با آن انجام دهید یا محتوای پوشه‌های مختلف را بررسی کنید و ترتیبشان را به دلخواه تغییر دهید.

VS Code خیلی زود به شهرت رسید. کاربرانش هر روز بیشتر می‌شوند و کاربران ویرایشگرهای دیگر را نیز جلب خود می‌کند.
یکی از دلایل جذابیت این ادیتور در بین کاربران، ترمینال و پیشیبانی داخلی آن از گیت است. قابلیت ‘IntelliSense’ آن به شما در تکمیل کد، اطلاعات پارامترهای توابع و نام متغیرها کمک می‌کند.

  1. Atom

بهترین ویرایشگر رایگان و دارای یک واسط کاربرپسند

ویرایشگر کد - Atom

قیمت: رایگان | پایداری: متوسط | سرعت: متوسط | UI/UX: عالی | قابلیت شخصی‌سازی: عالی

مزایا:

  • تجمیع‌شده با گیت و گیت‌هاب (GitHub)
  • سریع و قابل اطمینان

معایب:

  • سرعت لود پایین
  • سابقه‌ی مشکلات عملکردی

Atom متن‌باز و GitHub آن را عرضه کرده است. ظاهرِ نسخه‌ی اولیه آن از Sublime Text الهام گرفته بود.
اما تفاوت‌هایی نیز با Sublime دارد: Atom رایگان و متن‌باز است و می‌توانید با آن از گیت و گیت‌هاب استفاده کنید. Atom در گذشته دارای مشکلات عملکردی و پایداری بود، اما با گذشت زمان این مشکلات به شدت کاهش یافته‌اند. این ویرایشگر یکی از ویرایشگرهایی است که سرعت راه‌اندازی پایینی دارد، اما در حین استفاده سریع است و قابلیت اطمینان بالایی دارد.

 

  1. Brackets

بهترین ویرایشگر کد برای مبتدی‌ها

ویرایشگر کد - Brackets

قیمت: رایگان | پایداری: متوسط | سرعت: متوسط | UI/UX: عالی | قابلیت شخصی‌سازی: متوسط

مزایا:

  • گزینه‌های شخصی‌سازی ساده
  • UI دلپسند
  • بسیار مناسبِ سیستم‌عامل مک

معایب:

  • مشکلات عملکردی

Brackets ادیتور متن‌بازِ شرکت آدوبی (Adobe) است و به نظر ویرایشگری متعادل می‌آید.
Brackets به اندازه‌ی ویرایشگرهای دیگر از هایلایت سینتکس زبان‌ها پشتیبانی نمی‌کند (اما هنوز تعدادِ زیادی زبان را پوشش می‌دهد).
چون این ویرایشگر کد به فناوری‌های فرانت‌اند (Frontend) توجه خاصی دارد، از پیش‌پردازنده‌های (Preprocessor) CSS، Less و Sass پشتیبانی می‌کند.

Brackets سرعت و قابلیت اطمینان بالایی ندارد، اما ویژگی‌هایی منحصر به فرد دارد که ارزشِ امتحان کردن دارند. برای کانفیگر کردن بیشتر ویرایشگرها باید فایل‌های کانفیگریشن آنها را تغییر دهید، اما Brackets این امکان را از طریق منوهایش برایتان فراهم می‌کند (اگر هم دوست داشته باشید می‌توانید فایل‌های کانفیگریشن را عوض کنید).

این ادیتور یک قابلیت جالب نیز برای ویرایش CSS دارد. می‌توانید با استفاده از یک کلید میانبر، یک Section در صفحه‌ی HTML باز کنید و سپس هر دستور CSSای را، که به المنت انتخابی مربوط می‌شود، تغییر دهید. با این قابلیت می‌توانید بدون هدر دادن وقت، مشکلات Styling کد را سریعاً پیدا کنید.

یکی از جذابیت‌های طراحی Brackets این است که از تب‌ها برای نشان دادن فایل‌های باز استفاده نمی‌کند.
به جای آن، یک منوی Open Files در سمت چپ و بالای صفحه، روی ساختار فایل‌ها قرار دارد. اگر از ویو Split-Window استفاده می‌کنید، این تب‌های باز نیز برای دسترسی راحت‌تر شما به ‘Left’ و ‘Right’ می‌روند. VS Code نیز از چنین ساختاری استفاده می‌کند، اما تب‌ نیز دارد.
با این ساختارِ Brackets، قسمت بزرگتری از صفحه را در اختیار دارید، اما اگر به تب‌ها عادت کرده اید، تجربه‌ای جالب نخواهید داشت.

 

دوره‌های مرتبط در دانشیار آی تی

  1. Vim

نرم‌افزاری مبتنی بر خط فرمان که ویرایشگر محبوبِ برنامه‌نویسان قدیمی است

قیمت: رایگان | پایداری: بالا | سرعت: بالا | UI/UX: ضعیف | قابلیت شخصی‌سازی: عالی

مزایا:

  • بسیار پایدار و سریع
  • مناسب تایپیست‌ها
  • مناسب برای سیستم‌عامل لینوکس و مک

معایب:

Vim یک نرم‌افزار مبتنی بر خط فرمان است که به صورت پیش‌فرض در لینوکس و مک وجود دارد و می‌توانید آن را برای ویندوز دانلود کنید. Vim نرم‌افزارِ محبوب برنامه‌نویسان قدیمی و دوستدارانِ تایپ است.

تنها از طریق کیبورد می‌توانید در برنامه بگردید که این مسئله آن را بسیار سریع‌تر از سایر ویرایشگرها می‌کند. البته اگر وقت بگذارید و چگونگی کار با آن را یاد بگیرید.
به‌علاوه، قابلیت شخصی‌سازی بالایی دارد (قابلیت شخصی‌سازی را در سطح یک برنامه‌ی خط فرمان درنظر بگیرید).
می‌توانید از میانبرها برای کدنویسی سریع‌تر استفاده کنید و دستوراتِ شخصی خود را بنویسید که مناسب جریان کاری خودتان است.

Vim به خاطر نداشتن واسط، دارای یکی از بدترین تجربه‌های کاربری و یادگیری آن زمانبر است. یادگیری کار با Vim آنقدرها هم سخت نیست، اما باید حافظه‌ی خوبی برای به خاطر سپردن میانبرها داشته باشید و شخصی‌سازی درست برنامه فرایندی زمانبر است.

Vim بسیار پایدار و سریع است و کار کردن با آن برای مبتدی‌های مشتاق و برنامه‌نویسان قدیمی جذاب است. اگر برای یادگیری آن وقت دارید، سریع‌تر می‌توانید با آن کد بنویسید و با نبود واسط، تجربه‌ی کراس‌پلتفرم پیوسته‌ای را خواهید داشت.

۵ ویرایشگر بالا جزو معروف‌ترین‌ها به شمار می‌روند. در ادامه ادیتورهای دیگری را نیز معرفی خواهیم کرد.

  1. Notepad++

ادیتور کد - Notepad++

Notepad++ رایگان و برای پلتفرم ویندوز نوشته شده است. این ویرایشگر قدیمی است، اما هنوز می‌تواند با برترین‌های موجود رقابت کند.
همان‌طور که گفته شد، تنها برای پلتفرم ویندوز نوشته شده است و هنوز آپدیت‌ می‌شود. Notepad++ قابلیت‌های بسیاری دارد و می‌توانید ظاهر آن را به دلخواه خود تغییر دهید.
مهندس مقیمِ پاریس، Don Ho، سازنده‌ی این ویرایشگر است.

  1. GNU Emacs

ویرایشگر کد - GNU Emacs

خانواده‌ی Emacs فرزندان بسیاری دارد، اما GNU Emacs پرکاربردترین آنهاست. یک ادیتور رایگان، قابل گسترش و شخصی‌سازی که برای پلتفرم‌های ویندوز، لینوکس و مک مناسب است. GNU Emacs یکی از ویرایشگرهای پرقدرت حال حاضر است، اما یادگیری آن کمی زمان‌بر است. مودهای ویرایش Content-Aware و پشتیبانی کامل از یونی‌کدهای (Unicode) تقریباً تمام اسکریپت‌های موجود، از ویژگی‌های این ویرایشگرند.

 

  1. Komodo Edit

ادیتور کد - Komodo Edit

یک ویرایشگر قدرتمند اما ساده است. این ادیتور از چند زبان پشتیبانی می‌کند. Selectionهای متنوع و تکمیل خودکار دارد. به‌علاوه می‌توانید تغییرات را در آن دنبال کنید یا یک نسخه‌ی Markdown از کد را نمایش دهید. Komodo Edit یک IDE با تمام قابلیت‌های موردنیاز نیز دارد، که پولی است.

 

  1. Buffer Editor

اگر کدنویسیِ در راه را دوست دارید (و طرفدار شرکت اپل هستید)، این ادیتور گزینه‌ای مناسب برای شماست.
با این اپلیکیشن iOSای می‌توانید با استفاده از iPhone یا iPad خود سریعاً تغییراتی را در وب‌سایت خود اعمال کنید. دارای Split View و مودهای تمام‌ صفحه است و می‌توانید به راحتی بین تب‌ها جابه‌جا شوید.
هم‌چنین این اپلیکیشن به سرورهای BitBucket، GitHub، GitLab، Dropbox، iCloud، Google Drive، SFTP، SSH و FTP متصل می‌شود.

  1. CoffeeCup HTML Editor

ویرایشگر کد - CoffeeCup HTML Editor

این ویرایشگر یک نسخه‌ی رایگان دارد که برای مبتدی‌هایی مناسب است که به دنبال یک ادیتور متن ساده هستند. با آن می‌توانید فایل‌های HTML و CSS جدید بسازید یا فایل‌های موجود را ویرایش کنید. به‌علاوه، دارای تعداد زیادی تِم‌های Responsive است که با کمک آنها می‌توانید سریعاً یک پروژه‌ی جدید را شروع کنید.

 

در صورتی که که میخواهید آموزش HTML را از پایه شروع به یادگیری کنید:

پیشنهاد میکنیم آموزش HTML به زبان ساده را مشاهده نمایید.

 

  1. Coda

ادیتور کد - Coda

این ویرایشگر متن مخصوص سیستم‌عامل مک و دارای قابلیت‌های بسیاری است. علاوه بر ویژگی‌های معمول یک ادیتور کد، قابلیت‌های جالب دیگری نیز دارد.
مثلا قابلیت Find and Replace دارای یک توکن ‘Wildcard’ است، که استفاده از RegEx (عبارات باقاعده) را آسان‌تر می‌کند.
با استفاده از Coda Pops هم می‌توانید در حین تایپ از کنترل‌هایی ساده استفاده کنید و رنگ و گرادیان (Gradient) بسازید.

  1. DroidEdit Pro

ویرایشگر کد - DroidEdit Pro

یک ویرایشگر جذاب برای تبلت‌ها و گوشی‌های اندرویدی است. با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانید در راه کد بنویسید. واسط ساده آن مزاحمتان نمی‌شود.
این اپلیکیشن از هایلایت سینتکس، بستن خودکار کروشه‌ها، Dropbox و SFTP/FTP پشتیبانی می‌کند.
هم‌چنین می‌توانید میانبرهایی را تنظیم کنید تا سرعت تایپ را در گوشی‌هایِ اندرویدی با کیبوردهای کوچک افزایش دهید.

 

  1. Textastic

ادیتور کد - Textastic

این ویرایشگر مختص کدنویسی در iPad است (البته نسخه‌های iPhone و مک آن نیز عرضه شده‌اند). علاوه بر قابلیت‌های مورد انتظار (پشتیبانی از SFTP/FTP، نمایش Local و Remote، هایلایت سینتکس)، یک ردیف از کیبورد به کاراکترهای پرکاربرد تخصیص داده شده است. از TextExpander نیز پشتیبانی می‌کند که برای استفاده از اسنیپت‌ها (Snippet) مناسب است.

به نظر شما کدام ادیتور از همه بهتر است؟ چرا؟

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 81 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 18 سپتامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.